Meg

Meg
Dette er meg, Ecco

mandag 19. august 2013

Oppdatert treningsdagbok

Oppdatering i treningslogg, av Kjetil:

Mandag 5/8-13

Kontakttrening - innkalling- insitt- apportering-

Kontakttrening og inkalling er gjennomgått som lekse fra forrrige trening.
Dette fungerer bra. Det gjelder og ha gode godbiter for og ha en leken og nyskjerrig og ikke minst en arbeidsvillig Ecco. Startet på kontakttrening med en god bit som forsåvidt var en godbit, men han var ikke i det moduset jeg ønsket. Når jeg skiftet til leverpostei fikk jeg se en annen Ecco. Ecco var mye mere på'n med en gang.
Innkalling og innsitt veldig bra i dag. I dag prøvde Marianne apportering. Den satt på første forsøk. Yha.. Dette skal vi fortsette med på neste trening. Han fikk belønning med en gang Ecco tok opp apporten og holdt den i munnen. (Belønnes nede ved bakken)
I dag når Ecco ikke kom i den modus vi ønsket ham, byttet jeg godbiter, og da fikk vi se en annen intensitet med en gang. Lærdomen må være og ha godbiter som fenger. Ecco har trent korte økter, og når han skal ha pause settes han i bilen. Da gis det rom for diskusjon og prat rundt det som var bra og ikke bra. Videofilming er bra da man kan se igjennom etter en endt øvelse.


Tirsdag 6/8-13 Personelig trener Liz Rognstad

I dag har jeg trent lek og kontakt med Ecco. Jeg trenger og lære og leke med Ecco på den måte at jeg får Ecco i modus. Første steg i grunnmuren.


Tirsdag 13/8-13 Personlig trener Liz Rognstad

I dag har jeg trent på kontakt og lek med Ecco. (Relasjonsbygging) Jeg har også trent på inkalling. Når jeg leker med Ecco så må jeg være lekende med ham. Gjøre meg morsom og interesant. Gi oss mens leken er på topp slik at han ikke mister motivasjonen. Vær leken, snakk med ham hele tiden, selv om han ikke skjønner hva du sier. Vær ertende med leken, la han fange den, la han dra lit i den, bytt gjerne med en godbit for og få tilbake leken. Jeg kan gjerne vise ham at jeg har leken litt sånn ertende. Litt opp og ned av lomma. Berømme han når han ser på deg. Mase ris og ros.
Ved innkalling skal han fra sitt komme løpende i springmars til deg på din venstre side. Holde godbiten i hånda litt bakover på venstre side slik at han ikke mister farten når han kommer frem til meg. Gå gjerne et par skritt fremover mens han ser på deg. Belønn og masse ros. Ikke vær for høy i stemmen ved godbit, men rolig prat. Så flink du er osv.
Ved fri ved fot skal han ha kontakt med deg. Hold hånda i hoftehøyde og belønn når han ser på deg. Han skal ikke senke hodet,men holde det opp mot deg hele tiden. Belønning belønning. Når han senker hodet ( da har han allerde mistet fokus) ta et par skritt bakover og gå fremover igjen og belønn når han ser på deg. Fortsatt godbit i venstre hånd i hoftehøyde.
Når jeg har gitt en kommando på sitt så skal han sitte til jeg sier noe annet. Han skal ikke legge seg, klø seg, sleike seg osv. Tegn på at han kjeder seg er nettopp dette. Belønn ham og go han ros når han ser på deg i sitt. Ikke for høy frekvens på godprat, men rolig og balansert. Har jeg gitt komando på ligg,så skal han ligge til han får ny kommando. Når Ecco bryter ut av gitt kommando skal jeg ta ham i halsbåndet under hodet og si komanndoen på nytt. F,eks. Sitt sa jeg. Litt streng i stemmen. Har han vært i sitt og så legger seg skal jeg løfte ham opp i komandoen sitt. Samme med dekk. Er han i dekk og reiser seg, skal han tilbake i dekk. Ris og ros,belønning.

Mandag 19/8-2013 sittog bli - dekk og bli

I dag på morgenen har Ecco og jeg vært i skogen og hatt kontakttrening. Vi har hatt innkalling - gjemsel og vi har gått over stubber trestammer osv. Ecco har stort sett vært i modus, kun ved et par tilfeller hvor han ble mer opptatt av og snuse en og høre på meg. Da måtte jeg rope på han med kraftigere stemme, hvorpå han kom til meg da. En fin treningsdag i skogen. Vi holdt vel på i 20 minutter tenker jeg

I EM møtte vi flere hundeiere og hunder fra Stovner hundeklubb. Mens de trente sin lydighet har Ecco og jeg trent sitt og bli samt dekk og bli. På treningsfeltet har det også vært fotball med masse barn. Vi har trent på ulike steder på området for og få forstyrrelser. EM i dag syntes jeg vi har lykkes. Ecco har sittet eller ligget på komando og blitt. I området med hund har det også godt stort sett bra, litt mer jobbing med sitt og bli samt dekk og bli. Dette pga av mange hunder rett ved oss. Men allt i allt er jeg superfornøyd med EM. Vi har og tatt hyppige pauser, hvorpå jeg satte Ecco i bilen. Han har selvsagt fått mye ros og godbiter



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar